
Yrityskulttuuri ei muutu johtamatta – 3 näkökulmaa johtajille
Miksi yrityskulttuuriin panostaminen tuntuu niin vaikealta, vaikka suurin osa tunnistaa jo sen merkityksen? Emmi Kantosen FlowTalkin keynote-puheenvuorossa pureuduttiin siihen, miksi kulttuuri jää usein sivuraiteelle ja miten johtaja voi hypätä kuskin paikalle. Lue tiivistelmä sisällöstä ja katso tallenne (30 min).
1. Yrityskulttuurin johtamisen haasteet ovat usein inhimillisiä
Yrityskulttuurin johtamista vältellään kahdesta syystä:
- johtajalta puuttuu osaamista ja
- se tuntuu vieraalta ja pelottavalta.
Kulttuuri mielletään monimutkaiseksi, epämääräiseksi ja vaikeaksi mitata. Siihen on vaikeampi tarttua kuin strategiaan, joka voidaan suunnitella, aikatauluttaa ja ”jalkauttaa”. Strategian kanssa voi näennäisesti aloittaa puhtaalta pöydältä – kulttuuri taas on jo olemassa, vaikka sitä ei olisi koskaan tietoisesti johdettu.
Toinen este on pelko. Meitä pelottaa näyttää osaamattomalta tai hölmöltä. Meitä pelottaa lähteä puhumaan jostain sellaisesta, mistä emme aikaisemmin ole aktiivisesti puhuneet. Ja se, mikä meitä eriototen pelottaa, on puuttua kulttuurin vastaiseen käytökseen – etenkin jos kyseessä on muuten huippusuorittaja. Me tiedämme, että kulttuuri syntyy kohtaamisista, arjen valinnoista ja johtamisesta, mutta pelkäämme, että teemme virheitä ihmisten kustannuksella.
“Meillä on kulttuuri, vaikka me emme sitä koskaan olisi aktiivisesti johtaneet. Ihmiset törmäävät siihen arjessa esimerkiksi siinä, miten meillä perehdytetään, miten viestitään ja ketä juhlitaan.”
– Emmi Kantonen, yrityskulttuurimuotoilija, Leidenschaft
2. Johtajien tehtävä on tehdä kulttuurista totta – ei vain puhua siitä
Kulttuurin johtaminen voi tuntua vaikealta etenkin silloin, kun kokemusta ja työvälineitä puuttuu. Johtaja voi tuntea epävarmuutta, kokea olevansa yksin tai miettiä, miten kulttuurista edes voi puhua.
Johdon keskeinen tehtävä on vastata kahteen kysymykseen:
- Millainen kulttuuri auttaa meitä menestymään tulevaisuudessa?
- Millainen kulttuuri meillä on nyt – mitä siitä pitää vahvistaa, mitä muuttaa?
Kun nämä kysymykset on kirkastettu yhdessä, kulttuuri ei ole enää epämääräinen pehmeä asia. Se on strateginen valinta ja konkreettinen muotoilukohde, joka kuuluu koko johdon agendalle.
“Se, miten sinä puhut kulttuurista, kertoo mitä organisaatiossasi pidetään tärkeänä. Jos ihmisiltä toivotaan enemmän kulttuurin mukaista tekemistä, niin siitä on myös puhuttava.”
– Emmi Kantonen3. Kolme konkreettista askelta – näin yrityskulttuurista tulee johdettavaa
Leidenschaftin kulttuurin johtamisen viitekehys auttaa konkretisoimaan yrityskulttuurin johtamista.
1. Tunnista tavoitekulttuuri
Millainen kulttuuri auttaa juuri teidän organisaatiotanne onnistumaan tulevaisuudessa? Tavoitekulttuuri kytketään organisaation missioon ja visioon. Se voidaan ilmaista arvoina, toimintaperiaatteina tai ihan arkikielisenä kuvauksena toivotusta tavasta toimia tai sitten sen voi sanoittaa Leidenschaftin oppien mukaisesti neljän kulmakiven kautta; miksi olemme olemassa, minne olemme menossa, miten toimimme ja kenen kanssa menestymme.
Tärkeintä on, että koko johto ymmärtää ja allekirjoittaa tämän suunnan.
2. Ymmärrä nykykulttuuri
Millaista arkea teillä eletään nyt? Mitä toimintaanne liittyvää pitäisi säilyttää ja mistä olisi aika päästää irti? Ymmärrystä tästä haetaan selvittämällä nykyistä kulttuuria monimenetelmäisesti. On tärkeää tunnistaa alakulttuurit, ääneen lausumattomat säännöt ja rutiinit.
Jo tämän vaiheen läpikäyminen kirkastaa valtavasti sitä, missä te oikeasti olette – ja mitä pitää muuttaa.
3. Muotoile kulttuuria käytännöillä
Miten teillä rekrytoidaan, perehdytetään, juhlitaan, annetaan palautetta? Jokainen näistä on kulttuuriteko. Kun toimintatavat heijastavat tavoitekulttuuria, työntekijät tunnistavat sen: “Tämä on totta, ei vain puhetta.” Ja kun käytänteet ja prosessit on kunnossa, kulttuurin johtaminen ei ole yksittäisen johtajan tai esihenkilön vastuulla.
Neljä konkreettista tekoa, joilla jokainen johtaja voi aloittaa heti
🟣 Reflektoi omaa toimintaasi viikoittain.
Mitä sellaista tein tällä viikolla, joka tuki kulttuuriamme? Arvojemme mukaista toimintaa ei synny sattumalta.
🟣 Johda myös esihenkilöitä kulttuurin näkökulmasta.
Kysy: ”Mikä vaati sinulta tällä viikolla arvojen mukaista toimintaa?” Auta esihenkilöä oivaltamaan millaista tekemistä hänen tulisi vaatia omilta tiimiläisiltään.
🟣 Puhu ihmisistä – älä piiloudu numeroihin.
Kokeile kääntää kuukausipalaverin painotus: 1 dia numeroista, 9 ihmisistä.
🟣 Madalla puuttumisen kynnystä.
Työelämässä puuttumisen rima on usein liian korkealla – mutta kulttuuria voi ohjata oikeaan suuntaan myös pienissä, arkisissa tilanteissa. Kaiken ei tarvitse olla isoa tai dramaattista, jotta siihen kannattaa tarttua.
🎥 Katso FlowTalkin keynote-tallenne
Opi lisää siitä, miten tulla yrityskulttuurin johtamisen suunnannäyttäjäksi
Emmi Kantonen
Emmi on toimitusjohtajataustainen yrityskulttuurimuotoilija ja myynnin johtaja, joka syttyy uusista tilanteista, muutoksesta ja kasvusta. Emmin monipuolinen tausta liiketoiminnan kehittämisestä, valmentamisesta ja kansainvälisten ja kotimaisten tiimien johtamisesta antaa vahvan kokemuspohjan organisaatioiden tukemiseen niiden kasvumatkalla.
Emmi Kantonen
Johtaja, asiakkaat & palvelut, Leidenschaft